Porsche 911 w wersji 997 to jeden z moich ulubionych modeli i postanowiłem przygotować zestawienie najciekawszych danych o wersjach i ilościach sztuk. Ogólnie wyprodukowano 213.004 sztuk, z czego modelu przedliftowego ze skrzynią Tiptronic lub manualną (997.1) aż 136.745, a wersji po lifcie z dużo lepszą skrzynią PDK lub manualną (997.2) sporo mniej, czyli 76.259 sztuk.
Porsche 911 w wersji 997 wyposażone było w silniki bokser (wolnossące i twin turbo) o pojemnościach 3.6, 3.8 i 4.0 o mocy od 325 KM (Carrera) do 620 KM (GT2 RS). Zanim przejdziemy dalej warto wyjaśnić podstawowe różnice, między modelami 911:
- Carrera - podstawowy model z napędem na tył
- Carrera 4, Targa 4 - model z napędem na wszystkie koła (Targa to nadwozie ze zdejmowaną lub otwieraną środkową częścią sztywnego dachu - trochę pseudo kabriolet)
- Carrera S - mocniejsza wersja z napędem na tył
- Carrera 4S - mocniejsza wersja z napędem na wszystkie koła
- GTS i 4 GTS - wersja z większą mocą od modelu S z nastawieniem na bardzo basowy i rasowy dźwięk ze sportowych wydechów (w standardzie) z napędem na tył lub na 4 koła
- Speedster - dwuosobowy, wybitnie sportowy kabriolet z mocą GTS'a lub GT3 z miękkim dachem
- Turbo i Turbo S - silniki turbodoładowane z napędem na wszystkie koła (poza modelami 930 i 964, które miały napęd na tył)
- GT2, GT2 RS - silniki turbodoładowane z napędem na tył, dodatek RS oznacza wybitnie torową wersję
- GT3, GT3 RS, GT3 Cup - silniki wolnossące z napędem na tył, dodatek RS oznacza wybitnie torową wersję, dodatek Cup oznacza wersję bez homologacji drogowej, wyłącznie na tor.
- Carrera - podstawowy model z napędem na tył
- Carrera 4, Targa 4 - model z napędem na wszystkie koła (Targa to nadwozie ze zdejmowaną lub otwieraną środkową częścią sztywnego dachu - trochę pseudo kabriolet)
- Carrera S - mocniejsza wersja z napędem na tył
- Carrera 4S - mocniejsza wersja z napędem na wszystkie koła
- GTS i 4 GTS - wersja z większą mocą od modelu S z nastawieniem na bardzo basowy i rasowy dźwięk ze sportowych wydechów (w standardzie) z napędem na tył lub na 4 koła
- Speedster - dwuosobowy, wybitnie sportowy kabriolet z mocą GTS'a lub GT3 z miękkim dachem
- Turbo i Turbo S - silniki turbodoładowane z napędem na wszystkie koła (poza modelami 930 i 964, które miały napęd na tył)
- GT2, GT2 RS - silniki turbodoładowane z napędem na tył, dodatek RS oznacza wybitnie torową wersję
- GT3, GT3 RS, GT3 Cup - silniki wolnossące z napędem na tył, dodatek RS oznacza wybitnie torową wersję, dodatek Cup oznacza wersję bez homologacji drogowej, wyłącznie na tor.
Model 997.1 nie obfitował w specjalne wersje, ale znajdzie się kilka ciekawych przykładów jak modele GT2 (3.6 Twin Turbo, 530 KM, napęd na tył) oraz GT3 RS (3.6 wolnossący, 415 KM), których wyprodukowano niewiele i dzisiaj mają status kolekcjonerskich.
GT2 - 1242 szt.
GT3 - 3329 szt.
GT3 RS - 1909 szt.
GT3 Cup - 743 szt.
zdjęcia: Wikipedia.org
Topowe wówczas modele drogowe w wersji Turbo (3.6 Twin Turbo, 480 KM) powstały w sumie 21.725 sztukach, z czego większość w wersji Coupe (15.626 sztuk), a pozostałe w wersji Cabriolet (6.099 sztuk).
997 Turbo Coupe
Wyróżniającą się wersją 997.1 było Carrera S Club Coupe przygotowane z okazji 50-tej rocznicy klubu Porsche Club America (PCA) w 2006 roku. Powstało tylko 50 sztuk tej wersji przeznaczonej dla klubowiczów PCA. Wszystkie modele były w jednakowym kolorze California Azurro, z silnikami 3.8 ulepszonymi za pomocą zestawu X51 co zwiększało moc do 381 koni mechanicznych. Dodatkowe wyposażenie to 19-calowe koła, sportowe fotele, sportowa dźwignia zmiany biegów, pakiet Sports Chrono Plus, konsola środkowa w kolorze nadwozia, unikalne osłony drzwi wejściowych i wiele innych.
Pozostałe 107.797 sztuk wersji 997.1 to modele Carrera (3.6 wolnossące, 325 KM), Carrera S (3.8 wolnossące, 355 KM), Carrera 4 i 4S sprzedawane w wersjach Coupe (62.623 egz.) i Cabriolet (40.321 egz.) oraz Targa 4 i 4S (4.853 egz.).
Wraz z premierą skrzyni PDK i wersji poliftowej 997.2 pojawiło się całkiem sporo ciekawych i limitowanych wersji, z których rzadką i wyprodukowaną w niewielkiej ilości sztuk była Turbo 918 Spyder (75 szt., 3.8 Twin Turbo, 500 KM) oraz Turbo S 918 Spyder (71 szt., 3.8 Twin Turbo, 530 KM). Porsche w tej wersji było oferowane wyłącznie tym, którzy złożyli zamówienie na hybrydowy supersamochód Porsche 918 Spyder.
W tej edycji specjalnej, standardowe wyposażenie 911 Turbo S zapewniało skórzaną tapicerką, specjalne, zielone elementy zegarów oraz karbonowe elementy w środku i na zewnątrz. Zaciski hamulcowe, część lusterek, logo, wskaźniki i oświetlenie listwy progowej mają kolor zielony. Ponadto, każdy egzemplarz ma swój unikalny numer zgadzający się z numerem zamówionego 918 Spyder. Co ciekawe Porsche zakładało limitację do 918 egzemplarzy, ale sprzedało się jedynie 146 sztuk.
Ciekawostka plotkarska - jeden z takich modeli rozbiła aktorka Joanna Liszowska: https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/porsche-911-liszowskiej-auto-liszowskiej-kosztowalo-miliony/9x21kj7
W tej edycji specjalnej, standardowe wyposażenie 911 Turbo S zapewniało skórzaną tapicerką, specjalne, zielone elementy zegarów oraz karbonowe elementy w środku i na zewnątrz. Zaciski hamulcowe, część lusterek, logo, wskaźniki i oświetlenie listwy progowej mają kolor zielony. Ponadto, każdy egzemplarz ma swój unikalny numer zgadzający się z numerem zamówionego 918 Spyder. Co ciekawe Porsche zakładało limitację do 918 egzemplarzy, ale sprzedało się jedynie 146 sztuk.
Ciekawostka plotkarska - jeden z takich modeli rozbiła aktorka Joanna Liszowska: https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/porsche-911-liszowskiej-auto-liszowskiej-kosztowalo-miliony/9x21kj7
zdjęcia: https://www.motor1.com/
zdjęcie: v10.pl
W 2011 roku dla uczczenia 10 lat obecności Porsche w Chinach przygotowano specjalną wersję modelu Turbo S, czy China Style Edition, którą wyprodukowano tylko w 10 sztukach. Każdy "chiński" egzemplarz został przygotowany w unikalnym kolorze „Złoty Brąz”, które kontrastuje z maską z włókna węglowego, czarnymi obwódkami reflektorów i matowymi czarnymi kołami. Wewnątrz motyw złota i czerni jest kontynuowany, a połączenie skóry i alcantary wypełnia kabinę. W aucie widoczne są również złote przeszycia i więcej włókien węglowych na panelach drzwi i progach. Każdy samochód ma także unikatową tabliczkę oznaczającą numer 911 w ograniczonym nakładzie produkcyjnym, dzięki czemu właściciele zawsze będą pamiętać, jak wyjątkowy jest jego samochód.
Do bardzo rzadkich i atrakcyjnych inwestycyjnie wersji należy Sport Classic z tzw. kaczym kuprem, czyli Duck Tail. Powstało jedynie 250 sztuk zbudowanych w oparciu o wariant Carrera S. Samochód wyróżniają przede wszystkim czarne obręcze kół inspirowane klasycznymi o wzorze Fuchs. Sport Classic ma wolnossący silnik 3.8 o mocy 408 KM. Siła napędowa trafia na koła tylne poprzez 6-biegową skrzynię manualną. Zawieszenie zostało obniżone o 20 mm. Auto ma także zamontowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, sportowy układ wydechowy oraz węglowo-ceramiczne hamulce z żółtymi zaciskami.
zdjęcia: Wikipedia.org
Jednym z poszukiwanych i rzadkich dzisiaj modeli była także wersja Speedster (3.8 wolnossące, 408 KM, napęd na tył), czyli sportowy, dwuosobowy cabriolet, wyprodukowany jedynie w 356 egzemplarzach.
zdjęcia: Wikipedia.org
Jednym z poszukiwanych i rzadkich dzisiaj modeli była także wersja Speedster (3.8 wolnossące, 408 KM, napęd na tył), czyli sportowy, dwuosobowy cabriolet, wyprodukowany jedynie w 356 egzemplarzach.
zdjęcie: Wikipedia.org
zdjęcie: materiały prasowe Porsche
Z rodzynek 997.2 nie można nie wymienić ultra sportowych GT2 RS (510 szt., 3.6 Twin Turbo 620 KM) oraz GT3 RS 4.0 (613 szt., 4.0 wolnossący, 500 KM).
GT2 RS
GT3 RS 4.0
zdjęcia: Wikipedia.org
Pozostałych modeli GT3 (3.8 wolnossący, 435 KM) także nie powstało jakoś specjalnie dużo (4647 egz.) z podziałem na:
GT3 - 2256 szt.
GT3 RS (450 KM) - 1619 szt.
GT3 Cup - 772 szt.
W 2011 roku Porsche postanowiło pożegnać model 997.2 wersją Black Edition limitowaną do 1911 egzemplarzy. Seria ta bazowała na podstawowym modelu Carrery (3.6, 345 KM) i była dostępna zarówno w nadwoziu coupe, jak i cabrio. Czarna edycja możliwa była do zamówienia w dwóch kolorach: podstawowym Solid Black oraz opcjonalnym Basalt Black Metallic. Zmiany objęły także 19-calowe, kute felgi aluminiowe z czarnymi elementami oraz czarne zaciski hamulców. Na progach widoczny był czarny napis Black Edition. W standardzie tego wydania był także zestaw nagłaśniający firmy Bose składający się z 13 głośników o łącznej mocy 385W, sportowa kierownica, nawigacja satelitarna, asystent parkowania, tempomat, czujnik deszczu.
zdjęcia: materiały prasowe Porsche
Lukę między modelami Carrera/Targa, a Turbo Porsche postanowiło wypełnić wolnossącą, 408 konną wersją Carrera GTS (wersje z napędem na tył i 4x4), której powstało w sumie 6947 egzemplarzy.
zdjęcia: materiały prasowe Porsche
Najszybszych wersji 997.2, czyli Turbo (5148 szt., 3.8 Twin Turbo, 500 KM) i Turbo S (5041 szt., 3.8 Twin Turbo, 530 KM) powstało w sumie 10.189 sztuk.
zdjęcia: materiały prasowe Porsche
Wersji poliftowej 997 wyprodukowano w sumie 76.259 egzemplarzy, z czego najpopularniejsze modele to oczywiście różne wersje Carrery (47.100). Co ciekawe z fabryk wyjechało tylko 3566 sztuk cabrioletów 997.2 w wersji z twardym dachem, czyli Targi.
Obecnie model 997 jest w swoim dołku cenowym i ciekawe egzemplarze można znaleźć naprawdę w dobrych cenach (od 140.000 PLN) - w mojej ocenie to ostatni moment na nabycie fajnej 911 z nadal modnym wyglądem i dobrymi właściwościami jezdnymi. Popatrzcie na ceny poprzedniej wersji, czyli modelu 996 - zupełnie odjechały, zwłaszcza modeli Turbo, a przecież wyglądem nie mają się co równać do 997.
Lata produkcji i ilość wyprodukowanych egzemplarzy Porsche 911 w różnych modelach:
911 (1963 - 1973): 111.995
Model G (1973 - 1989): 198.496
964 (1988 - 1994) – 63.762
993 (1993 - 1998) – 68.881
996 (1997 - 2005) – 175.262
997 (2004 – 2012) – 213.004
991 (2011 – 2018) – 217.930
SUMA: 1.049.330 sztuk
Ciekawe informacje zwłaszcza że posiadam 997.2 PDK cabrio .
OdpowiedzUsuń