wtorek, 17 marca 2020

Przegląd modeli Porsche w wersjach Turbo

Porsche rozpoczęło prace nad swoim pierwszym turbodoładowanym modelem 911 w 1972 roku, czego owocem prac był model 930 Turbo zaprezentowany w 1975. Samochód był wyposażony w silnik 3.0 i generował 260 KM. Auto wyróżniało się wielkim tylnym spojlerem na klapie silnika oraz poszerzonymi błotnikami tylnych kół. W tym czasie był to najszybszy produkowany samochód w Niemczech. Bardzo dobry opis właściwości jezdnych 930 Turbo znajdziecie w tym artykule: https://www.auto-swiat.pl/klasyki/oldtimer/porsche-911-turbo-30-wielkie-zle-turbo/7mhbgyw

930 Turbo 3.0 - produkowany w latach 1975-1977 w liczbie 2.819 szt.





W 1978 Porsche zwiększyło w 911 rozmiar silnika do 3.3 litra i podniosło moc do 296 KM. Model ten został również wyposażony w intercooler, który wymagał przeprojektowania tylnej części samochodu. W rezultacie wprowadzono spojler nazywany „tacką na herbatę”.

930 Turbo 3.3 - produkowany w latach 1978-1989 w liczbie 18.770 szt.


930 Turbo w wersji Flachbau (nazywane Flatnose lub Slatnose) z płaskim przodem i lampami chowanymi w błotnikach, produkowane w latach 1986-1989 w liczbie 948 szt.




W tym samym roku Porsche wprowadziło także do sprzedaży drugi model w wersji turbodoładowanej, czyli 924 Turbo (931/932). Ten tworzony początkowo na zamówienie Volkswagena model wyposażono w 2.0-litrowy, 4 cylindrowy silnik o mocy najpierw 168 KM, a w kolejnej, ulepszonej wersji o mocy 177 KM (w 1979 roku zmniejszono turbinę i zwiększono kompresję). W związku z kryzysem paliwowym i zmianami w normach w latach 1983/1984 wyprodukowane modele 924 Turbo trafiły wyłącznie do Włoch - w sumie 310 sztuk, z czego ostatnie 88 sztuk było w takim samym kolorze Zermatt Silver Metallic i siedzeniami z nadrukiem Porsche.

924 Turbo 2.0 - produkcja w latach 1978-1983, szt.: 11.616

Poniższe zdjęcia prezentują mój egzemplarz, jeden z tych ostatnich 88 sztuk z Włoch - więcej informacji o nim znajdziecie tutaj: http://www.gieldaklasykow.pl/porsche-924-turbo-1983-69900-pln-warszawa/





W 1985 Porsche wprowadziło na rynek model 944 Turbo, wyposażony w 2.5-litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbosprężarką oraz intercoolerem, który osiągał moc 220 KM przy 6000 obr/min. Wersja Turbo odznaczała się również kilkoma innymi zmianami takimi jak: bardziej aerodynamiczne nadwozie, wzmocniona skrzynia biegów, szersze opony oraz wzmocnione zawieszenie. Wariant Turbo otrzymał fabryczny numer 951 (wersja na rynek brytyjski z kierownicą po prawej stronie nosiła oznaczenie 952).

944 Turbo 2.5 - produkcja w latach 1985-1989, szt.: 23.610



W 1988 roku Porsche zaprezentowało mocniejszą wersję 944 Turbo, którą nazwano Turbo S. Z 2.5-litrowego silnika wyciśnięto moc 250 KM (30 KM więcej niż podstawowe 944 Turbo). Wzrost mocy uzyskano przez zastosowanie większej turbiny, a model ten był wówczas najszybszym produkowanym 4-cylindrowym samochodem na świecie.

944 Turbo S 2.5 - produkcja w latach 1988-1989, szt.: 1.635

Znalezione obrazy dla zapytania: 944 Turbo s



W 1990 roku w turbinę wyposażono 911 typoszeregu 964. Silnik o pojemności 3.3 litra dostarczał 315 KM mocy. W tej generacji 911 po raz pierwszy Porsche zastosowało napęd na 4 koła (tylko wersja Carrera 4), a moc rozdzielana była w proporcjach 61% na tył oraz 39% na przód. W razie potrzeby komputerowy system rozpoznawał, które koło traci przyczepność i ustawiał szpery tak, żeby kierowca odzyskał trakcję. 964 Turbo było ostatnim modelem Porsche z napędem na tylną oś. Więcej informacji o tym modelu: https://autokult.pl/t/56727,porsche-911-964

964 Turbo 3.3 - produkcja w latach 1990-1992, 3.660 szt.



W 1992 roku wprowadzono wersję Turbo S ze znacznie powiększoną mocą do 376 KM, obniżonym zawieszeniem, spartańskim wnętrzem, zmniejszoną wagą, dodatkowymi wlotami powietrza na tylnych błotnikach i wyłącznie manualną skrzynią. Powstało tylko 86 sztuk tego wyjątkowego auta. 

964 Turbo S - produkcja w latach 1992-1994, 86 szt.




W 1993 roku Porsche wypuściło na rynek nowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności 3,6 litra i mocy 360 KM. Taki właśnie model posiadał detektyw Mike Lowrey (Will Smith) w filmie "Bad Boys".

Znalezione obrazy dla zapytania: porsche bad boys

Znalezione obrazy dla zapytania: porsche 964 turbo Mike Lowrey (Will Smith)

964 Turbo 3.6 - 1993-1994, 1.437 szt.




W 1993 roku powstało jedno z najrzadszych Turbo w historii Porsche, czyli 968 Turbo S. Auto miało 3.0-litrowy silnik R4 z dwoma zaworami na cylinder generujący 305 KM i było o 20 kg lżejsze od standardowej wersji 968. Wyprodukowano tylko 14 egzemplarzy tego super szybkiego modelu (4,8 sek/100 km/h). Co ciekawe Porsche nie planowało zrobić z niego takiego wyjątkowego modelu, po prostu słabo się sprzedawał konkurując z 964 Carrera RS 3.8 oraz 964 Turbo. Nic dziwnego, bo nie dość, że nie wyglądał jak 911 (968 mi osobiście się nie podoba) to i nie był legendą jak swój słynny brat. Więcej informacji możecie znaleźć tutaj: https://spidersweb.pl/autoblog/porsche-968-turbo-s-na-sprzedaz/ i tutaj: https://www.autogen.pl/car-1048-Porsche-968-Turbo-S.html

968 Turbo S 3.0 - produkowane w latach 1993-1994 w liczbie tylko 14 szt.




Rok 1995 przyniósł model 993 Turbo i było to pierwsze Porsche w standardowej produkcji, w którym zastosowano podwójne turbosprężarki, a także stały układ AWD. Moc wzrosła do 400 KM z 3,6-litrowego silnika i spowodowała, że ​​wiele osób porównywało ją z legendarnym Porsche 959. 993 Turbo była także pierwszym samochodem produkowanym z wbudowanym systemem diagnostycznym OBDII.

993 Turbo - produkowany w latach 1995-1998 w liczbie 5.633 szt.




W 1997 roku Porsche Exclusive Manufaktur zaoferowało klientom 993 Turbo S o powiększonej mocy do 450 KM. Model ten miał większe turbosprężarki, chłodnicę oleju, żółte zaciski klocków hamulcowych, większy spojler tylnej klapy, dwie podwójne końcówki wydechów, dodatkowe wloty powietrza na tylnych błotnikach i jeszcze trochę dodatków z włókna węglowego zmniejszającego wagę auta do 1500 kg. Było to ostatnie Porsche Turbo chłodzone powietrzem.

993 Turbo S - produkcja w latach 1997-1998, 345 szt.




We wrześniu 1999 roku Porsche zaprezentowało swój pierwszy model Turbo chłodzony wodą, czyli 996 Turbo. Samochód był napędzany 3.6 litrowym silnikiem z dwoma turbosprężarkami dającymi moc 415 KM.

996 Turbo - produkowany w latach 1999-2004 w liczbie 20.500 szt.



zdjęcia: Kimbex.pl 

Model 996 Turbo S pojawił się dopiero w 2005 roku i oferował 450 KM mocy (większe turbosprężarki oraz intercoolery). Samochód był seryjne wyposażony w ceramiczne tarcze i klocki hamulcowe.

996 Turbo S - produkcja w latach 2005-2006, 1.563 szt.




W lutym 2006 roku podczas Geneva Motor Show zadebiutował model 997 Turbo, z silnikiem 3.6 litra o mocy 480 KM. Dzięki zastosowaniu wielu aluminiowych elementów model ten był aż o 41 kg lżejszych od swojego poprzednika (996 Turbo).

997.1 Turbo - produkowane w latach 2006-2008 w liczbie 21.725 szt.



Podczas Frankfurt Motor Show w 2009 roku zaprezentowano model 997 Turbo w wersji poliftowej, czyli 997.2 Turbo (5148 szt., 3.8 Twin Turbo, 500 KM). Główną zaletą liftingu była zamiana skrzyni tiptronic na dwu-sprzegłową, super szybką skrzynię PDK.

997.2 Turbo - produkcja w latach 2009-2012, 5148 szt.




W 2010 roku podczas Geneva Motor Show pokazano topowy model 997.2 Turbo S (5041 szt., 3.8 Twin Turbo, 530 KM).

997.2 Turbo S - produkcja w latach 2010-2012, 5041 szt.



W maju 2013 roku Porsche przedstawiło model 991 Turbo, wyposażony w 3.8 litrowy silnik twin turbo o mocy 515 KM oraz model 991 Turbo S (550 KM). 

991.1 Turbo - produkcja w latach 2013-2016





991 Turbo S - produkcja w latach 2013-2016




Lifting modelu 991 Turbo nastąpił w grudniu 2015 kiedy zaprezentowano mocniejsze wersje Turbo (3.8, 540 KM) i Turbo S (3.8, 580 KM). Zmiany wyglądu w stosunku do poprzedniej wersji nie były duże i polegały głównie na zmianie lamp tylnych i przednich świateł diodowych. Wewnątrz jedną z atrakcyjniejszych zmian była nowa kierownica z przełącznikiem trybów jazdy pochodząca z 918 Spyder. Więcej o zmianach 991 Turbo tutaj: https://autokult.pl/26745,nowe-porsche-911-turbo-i-turbo-s-2015-lifting-mocarza

991.2 Turbo - produkcja w latach 2016-2019




991.2 Turbo S - produkcja w latach 2016-2019




W marcu 2020 roku Porsche przedstawiło 992 Turbo S z silnikiem 3.8 litra o imponującej mocy 650 KM. Ta wersja 911 rozpędza się do 100 km/h jedynie 2,7 sekundy, a sprint od 0 do 200 km/h zajmuje jej tylko 8,9 sekundy (o sekundę lepszy od poprzednika). Prędkość maksymalna to 330 km/h. Co ciekawe Porsche nie pokazało jednocześnie wersji Turbo - albo jej w ogóle nie będzie albo pojawi się później. Więcej informacji o 992 Turbo: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/premiery/nowe-porsche-911-turbo-s-tak-szybko-jeszcze-nie-przyspieszalo/bqnqt04

992 Turbo S - 2020r.




Jako ciekawostkę przygotowaną przez użytkowników, a nie Porsche warto wspomnieć najszybsze Porsche 356, czyli 356 3000 RR (Röhrl Roadster) będące w posiadaniu Waltera Röhrla. Auto ma zwiększony rozstaw kół, poszerzone nadkola oraz silnik z 3.0-litrowy silnik z 930 Turbo o mocy 260 KM. Więcej informacji o tym wyjątkowym samochodzie znajdziecie tutaj: https://autokult.pl/36936,wyjatkowe-porsche-356-waltera-r-hrla-skrywa-pod-tylna-klapa-silnik-z-911-turbo



Oprócz wymienionych powyżej modeli Porsche posiada oczywiście w swojej ofercie inne modele Turbo, ale w mojej ocenie są mniej emocjonujące od sportowych 911 i serii transaxle. Mowa tu oczywiście o samochodach (dane dla obecnych modeli):

- Macan Turbo - 2.9 V6, 440 KM
- Panamera Turbo - 4.0 V8, 550 KM
- Cayenne Turbo - 4.0 V8, 550 KM
- Cayenne Turbo S E-Hybrid - 4.0 V8 550 KM + silnik elektryczny o mocy 130 KM, razem 680 KM
- Taycan Turbo - dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 680 KM
- Taycan Turbo S - dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 761 KM

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza