Ten wpis do kontynuacja części pierwszej, gdzie zaprezentowałem samochody Sean'a Connery'ego oraz George'a Lazenby - możecie go przeczytać tutaj. Jeżeli czytaliście pierwszy wpis to poniższy nagłówek możecie sobie darować :)
Seria filmów o przygodach super Agenta 007, James'a Bonda, wiąże się nierozerwalnie z super samochodami. Od 58 lat oglądając Bonda jesteśmy świadkami szybkich pościgów i nie lada wyczynów kaskaderskich. W roli głównej najczęściej występowały brytyjskie samochody (w końcu James to agent Jej Królewskiej Mości) Aston Martin, ale pojawiły się także auta BMW, Bentley, Chevrolet, Lotus, Ford i kilka nieistniejących już producentów (np. AMC, Sunbeam Alpine, Triumph).
Samochodów towarzyszących Bondowi w dwóch pierwszych filmach praktycznie nie było, a z kolei w pozostałych czasem było całkiem sporo i dlatego przyjąłem, że autem Bonda będzie ten pojazd w którym James odgrywa najciekawszą scenę pościgową lub dostaje jako służbowe od Q. Z racji ilości filmów o agencie 007 listę aut podzieliłem na kilka wpisów. Dzisiaj drugi wpis z filmami od 8 do 16.
8. Live and Let Die - 1973 rok, w roli James'a Bonda po raz pierwszy Roger Moore
Na wyspie Kanangi James porusza się Chevroletem Impala Convertible czwartej generacji.
9. The Man with the Golden Gun - 1974 rok, w roli James'a Bonda Roger Moore
Agent 007 kradnie z salonu samochód AMC Hornet w 2-drzwiowej wersji coupe, stąd w filmie nie ma on tablic rejestracyjnych, a jedynie tabliczkę z nazwą producenta auta (American Motors Corporation - AMC).
10. The Spy Who Loved Me - 1977 rok, w roli James'a Bonda Roger Moore
W końcu James dostał ponownie prawdziwe, szpiegowskie auto. Tym razem Q dostarczył białego Lotusa Esprit S1, zamieniającego się w łódź podwodną i strzelającego rakietami. Samochód został nazwany "Wet Nellie", czyli Mokra Nellie :)
Esprit produkowany był przez brytyjską firmę Lotus w latach 1976-2004 (S1, S2, V8). Dostępny był wyłącznie jako 2-drzwiowe coupé. Do napędu używano turbodoładowanych silników R4, pod koniec produkcji dostępna była wersja z silnikiem V8. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Przez cały okres produkcji powstało 10 675 egzemplarzy Esprita.
Egzemplarz Jamesa Bonda miał 2-litrowy silnik R4 o mocy 162 KM, osiągał przyspieszenie 6,8 sek/100 km/h oraz prędkość maksymalną 221 km/h.
Właścicielem oryginalnej "Wet Nellie" od 2013 roku jest Elon Musk, który kupił auto Bonda za prawie milion dolarów (dokładnie $997,000) podczas aukcji RM Sotheby.
11. Moonraker - 1979 rok, w roli James'a Bonda Roger Moore
Jak przystało na kosmiczny odcinek agent 007 nie porusza się w nim żadnym samochodem, ale za to prowadzi prom kosmiczny :)
12. For Your Eyes Only - 1981 rok, w roli James'a Bonda Roger Moore
Agent 007 w tym filmie ma do dyspozycji białego Lotusa Esprit Turbo (S2 Essex), który niestety ma niezbyt wyrafinowany system ochrony przed złodziejami. Po prostu wybucha :)
Chwilę później Bond bierze udział w pościgu (w zasadzie to ucieka) słynnym Citroënem 2CV w kolorze żółtym.
Kolejne szpiegowskie auto Bond otrzymuje od Q - to ponownie Lotus Esprit Turbo (S2 Essex) - tym razem w kolorze brązowym z lekkim przebłyskiem czerwieni (ja je widzę :).
S2 Essex Jamesa Bonda miały 2.2-litrowy silnik R4 o mocy 213 KM, osiągały przyspieszenie 6 sek/100 km/h oraz prędkość maksymalną 245 km/h.
13. Octopussy - 1983 rok, w roli James'a Bonda Roger Moore
W Ośmiorniczce Agent 007 prowadził dwa auta - na samym początku filmu Range Rover Classic w wersji convertible (przeróbka, gdyż nie istniał taki model) oraz pod sam koniec filmu, gdy pożyczył od nieznajomej Alfę Romeo GTV6.
Alfa Romeo GTV - Sedan został zaprojektowany przez Centro Stile Alfa Romeo, natomiast Alfetta GTV coupé przez Giorgetto Giugiaro. W samochodzie zastosowano układ napędowy typu transaxle, sprzęgło oraz skrzynię biegów przeniesiono na tył samochodu, w pobliże tylnego mostu, co wpływało pozytywnie na rozkład masy na osie. W zawieszeniu przedniej osi wykorzystywano podwójne wahacze oraz drążki skrętne, z tyłu zaś oś de Dion.
14. A View to a Kill - 1985 rok, w roli James'a Bonda Roger Moore
Kolejny film w którym zabrakło szpiegowskiego auta z prawdziwego zdarzenia. Bond w Paryżu prowadzi skradzionego Renault 11, którego totalnie demoluje (urwany dach i przepołowione auto).
Nawet zestawy modeli z tego filmu są przecięte :)
Następnie jest pasażerem pięknego Rolls-Royce Silver Cloud II.
W USA przez chwilę James Bond prowadzi Forda LTD.
15. The Living Daylights - 1987 rok, w roli James'a Bonda po raz pierwszy Timothy Dalton
W końcu Agent 007 dostaje ponownie Astona Martina, tym razem jest V8 Vantage Volante w kolorze zielonym. Samochód jest wyposażony w lasery, wyrzutnie rakiet, silnik rakietowy, kolce w oponach i płozy śnieżne. Aston najpierw występował jako kabriolet, a następnie stał się coupe nadal mając ten sam numer rejestracyjny :)
Dostępny była jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Do napędu użyto silnika V8 o pojemności 5,3 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów ZF. W 1977 roku przedstawiono sportową odmianę Vantage. Przez cały okres produkcji powstało 534 egzemplarze V8 Vantage.
Dane techniczne:
V8 5,3 l (5341 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC
Układ zasilania: 4 gaźniki
Średnica × skok tłoka: 100,00 mm × 85,00 mm
Stopień sprężania: 9,0:1
Moc maksymalna: 395,5 KM (290,8 kW) przy 5800 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h: 13,0 s
Prędkość maksymalna: 274 km/h
James w tym filmie prowadził także dwa Land Rovery Serii III - pierwszy na Gibraltarze i tutaj Bond był raczej pasażerem na gapę, a drugi na lotnisku w Afganistanie.
16. Licence to Kill - 1989 rok, w roli James'a Bonda Timothy Dalton
W licencji na zabijanie Agent 007 porusza się kompletnie bezpłciowym, amerykańskim Lincolnem Mark VII LSC.
Samochody Pierce'a Brosnana i Daniela Craig'a w następnym wpisie już za kilka dni :)
PS. Opisy aut w większości pochodzą z Wikipedii - także jak wyłapiecie błędy to piszcie w komentarzach i będę je poprawiał.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz