wtorek, 26 maja 2020

Samochody James'a Bonda 007, część 1: Sean Connery i George Lazenby

Seria filmów o przygodach super agenta 007, James'a Bonda, wiąże się nierozerwalnie z super samochodami. Od 58 lat oglądając Bonda jesteśmy świadkami szybkich pościgów i nie lada wyczynów kaskaderskich. W roli głównej najczęściej występowały brytyjskie samochody (w końcu James to agent Jej Królewskiej Mości) Aston Martin, ale pojawiły się także auta BMW, Bentley, Chevrolet, Lotus, Ford i kilka nieistniejących już producentów (np. AMC, Sunbeam Alpine, Triumph). 

Samochodów towarzyszących Bondowi w dwóch pierwszych filmach praktycznie nie było, a z kolei w pozostałych czasem było całkiem sporo i dlatego przyjąłem, że autem Bonda będzie ten pojazd w którym James odgrywa najciekawszą scenę pościgową lub dostaje jako służbowe od Q. Z racji ilości filmów o agencie 007 listę aut podzieliłem na kilka wpisów. Dzisiaj pierwszy wpis z odcinkami od 1 do 7.

1. Dr No - 1962 rok, w roli James'a Bonda Sean Connery

W jedynej scenie pościgu agent 007 poruszał się wypożyczonym Sunbeam Alpine Series II z 1961 roku. Samochód trudno nazwać autem Bonda, bo nie był wyposażony w żadne dodatki i nie pochodził od Q. Umieszczam na liście jako ciekawostkę, bo samo auto jest bardzo niespotykane. 

Sunbeam Alpine wyposażony był w silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 80 KM. Prędkość maksymalna to 158.7 km/h, przyspieszenie od  0–60 mph (97 km/h) w 13.6 sekund przy średnim spalaniu 9.1 L/100 km. Wyprodukowano 19 956 sztuk.


1961 Sunbeam Alpine Series II


2. From Russia with Love - 1963 rok, w roli James'a Bonda Sean Connery

Pierwszym samochodem Bonda otrzymanym od Q był Bentley Mark IV Drophead 3.5 Litra z 1935 roku. Samochód był wyposażony w telefon i James odbierający telefon to jedyna scena z tym autem w filmie. Innych aut w tej części Bond w ogóle nie prowadził.

Auto  było produkowane w latach 1933–1939. Do napędu używano sześciocylindrowego silnika rzędowego w zależności od wersji o pojemności 3,7 lub 4,3 litra. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów.

Silnik: R6 3,7 l (3669 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
Moc maksymalna: 106,5 KM (78,3 kW) przy 3750 obr./min
Prędkość maksymalna: 145 km

The 1935 Bentley Mark IV Drophead 3.5 Litre

1935 Bentley 3-5 Litre Drophead Coupe Park Ward, From Russia with Love

3. Goldfinger - 1964 rok, w roli James'a Bonda Sean Connery

Goldfinger to pierwszy film 007 w którym główną rolę zagrał Aston Martin DB5 z 1963 roku. Model ten jest jednym z najbardziej rozpoznawanych samochodów Bonda, gdyż wystąpił jeszcze w Thunderball (1965), Goldeneye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006), Skyfall (2012), Spectre (2015). Ma się także pojawić w zapowiadanym dopiero No Time to Die

Dane techniczne auta: 
Silnik: R6 4,0 l (3995 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC
Moc maksymalna: 282 KM (207 kW) przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 390 N•m przy 3850 obr./min
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Przyspieszenie od 0–60 mph (97 km/h): 8 s

James Bond’s Goldeneye DB5 set for £1.2m sale

Sean Connery in Goldfinger (1964)


James Bond: Driving Licence to Kill Infographic | Fast Car


4. Thunderball - 1965 rok, w roli James'a Bonda Sean Connery

Bohaterem ponownie jest piękny Aston Martin DB5. Tym razem zbiorniki atakujące wrogów są wypełnione wodą i doskonale radzą sobie z agentami wroga :)




5. You Only Live Twice - 1967 rok, w roli James'a Bonda Sean Connery

Akcja tej części przygód Bonda dzieje się w Japonii i nasz agent w ogóle nie ma swojego samochodu. Za to jest wożony przez japońską agentkę piękną Toyotą 2000GT. Co ciekawe auto na potrzeby filmu zostało specjalnie pozbawione dachu, gdyż Sean Connery po prostu się w nim nie mieścił :) W ten sposób powstały dwa egzemplarze roadstera Toyoty 2000GT. Samochód był wyposażony w ekran i kamery do prowadzenia wideorozmów dostarczone przez Sony - promocja marki była bardzo dobrze widoczna :)

2000GT to dwumiejscowy sportowy samochód osobowy produkowany przez japońską firmę Toyota w latach 1967–1970. Dostępny jako 2-drzwiowe coupé. Do napędu użyto benzynowego silnika R6 o pojemności dwóch litrów zasilanego przez trzy gaźniki. Generował on moc maksymalną 152 KM (112 kW) przy 6600 obr./min oraz moment obrotowy równy 175 Nm przy 5000 obr./min. Napęd przenoszony był na oś tylną za pośrednictwem 5-biegowej manualnej bądź 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 220 km/h, zaś przyspieszenie 0-100 km/h zajmowało 8,4 s. Powstało 351 egzemplarzy modelu.

1967 Toyota 2000GT Convertible [MF10]

Toyota 2000GT Convertible - James Bond Wiki

Images of Toyota 2000GT Convertible 1966

Toyota 2000GT zyskała miano auta James'a Bonda i była sprzedawana nawet jako model do sklejania.


6.  On Her Majesty's Secret Service - 1969 rok, w roli James'a Bonda nikomu nie znany George Lazenby (australijski model)

Agent 007 ponownie wraca do angielski marki, czyli Astona Martina. Tym razem służbowym autem Bonda jest zielony model DBS. Jedynym szpiegowskim elementem pokazanym w filmie jest schowek, w którym zamiast rękawiczek jest składany karabin snajperski. 

Aston Martin DBS to 2-drzwiowe coupé z silnikiem V8 o pojemności 5,3 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów ZF. Samochód był także dostępny jako 2-drzwiowy kabriolet, wersja ta występowała pod nazwą V8 Volante. Łącznie wyprodukowano 4021 egzemplarzy modelu V8 (wliczając Volante i Volare). W 1972 roku samochód zmienił nazwę na Aston Martin V8. 

Moc maksymalna: 309 KM (227,4 kW) przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 434 N•m przy 3000 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s
Prędkość maksymalna: 241 km/h

Image



7. Diamonds are Forever - 1971 rok, w roli James'a Bonda ponownie Sean Connery

Triumfalny powrót Sean'a Connery'ego, niestety bez dedykowanego, szpiegowskiego auta. W Holandii agent 007 poruszał się Triumph'em Stag (należącym do przemytnika diamentów), a w USA Fordem Mustangiem Mach 1 (własności dziewczyny Bonda, Tiffany Case).

Triumph Stag: zaprojektowany przez słynnego projektanta Giovanniego Michelotti (tak, tego od Ferrari). Dostępny jako 2-drzwiowy kabriolet z zakładanym dachem. Do napędu użyto silnika V8 o pojemności 2997 cm³, z pojedynczym wałkiem rozrządu. Jego moc maksymalna wynosiła 108 kW, a moment maksymalny 230 Nm. Posiadał 4-biegową ręczną skrzynię biegów, ważył 1270 kg i spalał 12,8 l/100 km. Maksymalna prędkość wynosiła 189 km/h. Wyprodukowano w sumie 25 877 sztuk (wersji I i II).

James Bond's Stag: The Unreliable, Unsung Hero of the Franchise


THE James Bond CAR COLLECTION - Magazine and Car. | in ...


Ford Mustang: Pierwszy egzemplarz Mustanga zaprezentowano 17 kwietnia 1964 roku w Nowym Jorku. Produkcję pojazdu rozpoczęto 9 marca od białego kabrioletu z czarnymi elementami wystroju, który zjechał z linii produkcyjnej w Dearborn w stanie Michigan. Samochód został zbudowany na bazie modelu Falcon. Pierwsza wersja Mustanga miała praktycznie takie same wymiary jak Falcon. Wiele części Mustanga pochodziło z modeli Falcon i Fairlane. 

W roku 1970 został wprowadzony model Mach 1, który był najwygodniejszy z trzech modeli Mustanga produkowanych w tym czasie (Mach 1, Boss 302 oraz Boss 429). W wyposażeniu pojawiła się klimatyzacja, która spowodowała spadek sprzedaży Mustangów kabrioletów prawie o połowę. Jest to też rok zerwania współpracy firm Ford i Shelby.

Lista modeli silników:

200CiD R6 115KM
200CiD R6 120KM
250CiD R6 155KM
302CiD V8 220KM
302CiD V8 290KM (Boss 302)
351CiD V8 250KM
351CiD V8 290KM
351CiD V8 300KM
390CiD V8 320KM
428CiD V8 335KM (CobraJet)
428CiD V8 335KM (CobraJet-R)
429CiD V8 375KM (Boss 429)

1971 "Diamonds Are Forever"/ 1971 Ford Mustang Mach 1 - Best Movie ...

Ford Mustang Mach 1, Diamonds Are Forever (1971) | James Bond cars ...

WANTED - 1971 Mach 1 Used In "Diamonds Are Forever" (part 2)


Samochody Rogera Moore i Timothy Daltona w następnym wpisie tutaj :) Muszę w końcu obejrzeć ponownie wszystkie filmy i zebrać informację o szpiegowskich autach.

PS. Opisy aut w większości pochodzą z Wikipedii - także jak wyłapiecie błędy to piszcie w komentarzach i będę je poprawiał.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza